غذاهاي سرخ‌كردني نخوريد سرطان معده مي‌آورد
گل نرگس
فرهنگی/اجتماعی/علمی/ورزشی/...
 كيوان الچيان عضو انجمن متخصصان داخلي گفت: استفاده كمتر از غذاهاي سرخ‌كردني، نمك‌دار و غذاهاي آماده كه داراي مواد نگهدارنده هستند، ابتلا به سرطان معده را كاهش مي‌دهد.
 
عضو انجمن متخصصان داخلي در گفتگو با فارس اظهار كرد: سرطان معده از شايع‌ترين سرطان‌ها در دنياست كه در سال‌هاي اخير ميزان شيوع آن در جوامع از جمله ايران كاهش داشته است و بيشتر در افرادي كه از نظر اجتماعي و مالي در سطح پاييني هستند، ديده مي‌شود.

وي با اشاره به عوامل مؤثر بر ابتلا به سرطان معده افزود: عوامل ژنتيكي، مصرف غذاهاي نيترات‌دار مانند كنسروها و سوسيس و كالباس، كاهش قدرت اسيدي معده و فقر آهن از مهم‌ترين عوامل مؤثر بر ابتلا به سرطان معده است.

الچيان درباره مصرف غذاهاي نيترات‌دار افزود: باكتري‌هايي كه در مري وجود دارند، نيترات‌هاي موجود در كنسرو، سوسيس و كالباس كه عمدتا به عنوان مواد نگهدارنده استفاده مي‌شود را تغيير فرم داده و به شكل سرطاني درمي‌آيند.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران تصريح كرد: اولين علامت ابتلا به سرطان معده احساس سيري پس از خوردن فقط چند لقمه است و درد مداوم در ناحيه معده، بي‌اشتهايي و تهوع از ديگر علامت‌هاي آن است.وي يادآور شد: بهترين روش تشخيص سرطان معده عكس‌هاي راديولوژي و آندوسكوپي‌هاي سريال است و نكته مهم تشخيص بموقع و صحيح جهت درمان است.

عضو انجمن متخصصان داخلي با اشاره به اين‌كه 2 نوع سرطان معده با عنوان‌هاي منتشر و روده‌اي وجود دارد، خاطرنشان كرد: در نوع معده‌اي، سرطان بين سلول‌هاي معده پخش‌ شده و ديواره معده را سفت و چرم‌مانند مي‌كند كه در بين جوانان شايع بوده و متاسفانه بايد گفت با تشخيص آن فرد مبتلا بايد حتما جراحي معده انجام دهد.وي اضافه كرد: در نوع روده‌اي سرطان معده كه معمولا قسمت‌هاي پايين‌تر معده را گرفتار مي‌كند، سرطان به شكل توده‌اي شده و مي‌تواند با خونريزي همراه باشد و درمان آن برداشتن بخشي از معده است.

الچيان گفت: سرطان معده مي‌تواند به علت مجاورت با پانكراس، روده و كبد آنان را نيز درگير كند و همچنين مي‌تواند از طريق خون به ديگر قسمت‌هاي بدن برسد.

وي اظهار كرد: شيوع سرطان معده بيشتر در سنين 50 سال به بالاست و جنسيت نيز در آن تأثيري ندارد و بايد گفت كه شيوع آن در بين افراد با گروه‌هاي خوني A بيشتر و در گروه خوني O كمتر از ساير گروه‌هاست و مي‌توان با مصرف كمتر نمك و غذاهاي سرخ‌كردني ميزان آن را كاهش داد.


javahermarket

javahermarket

javahermarket

javahermarket

javahermarket

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: